Zachodniopomorskie liceum na 2. miejscu ogólnopolskiego rankingu szkół

Dla nich ważna jest praktyczna wiedza i nauka pracy w grupie, a nie tylko wyniki z matur. Fundacja Zwolnieni z Teorii ogłosiła wyniki ogólnopolskiego Rankingu Szkół, w którym wyróżniono 411 szkół z całego kraju stawiających na wzmacnianie kompetencji miękkich uczniów. Szkoła ze Szczecina jest na 2. miejscu w rankingu. Oprócz niej inne placówki z zachodniopomorskiego.

  • wzrasta liczba szkół wspierających młodzież w rozwijaniu kompetencji społecznych i miękkich, wynika z Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2023

  • ekspert edukacji praktycznej zauważa pozytywną zmianę w polskim systemie oświaty w kierunku uczenia praktycznych umiejętności tj. praca w grupie

  • problemy psychiczne młodzieży i braki kadrowe w szkołach stanowią jedne z głównych wyzwań w dziedzinie edukacji

Ogłoszono Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii 2023. Na ponad 400 szkół z całego kraju na 2. miejscu w Polsce uplasowało się I Prywatne Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie. W czołówce znalazły się oprócz niej szkoły z Siemianowic Śląskich, Warszawy i Lubina. Ogłoszenie wyników rankingu odbyło się 21 kwietnia podczas Wielkiego Finału, który zgromadził ponad 3,5 tys. osób zainteresowanych edukacją praktyczną, działaniami społecznymi i przygotowaniem młodych do wejścia na rynek pracy na Torze Służewiec w Warszawie.

To jedyny ranking w Polsce, który klasyfikuje szkoły ponadpodstawowe nie po wynikach matur, lecz na podstawie realnych osiągnięć, zaangażowania szkół we wspieranie rozwoju uczniów kształtujących kompetencje przyszłości tzw. 4K, czyli krytyczne myślenie, kreatywność, komunikacja i kooperacja. Dlaczego to ważne? Organizatorzy rankingu podkreślają, że są to umiejętności niezbędne do budowania dobrostanu psychicznego młodzieży oraz budowania w nich sprawczości. Dane Komendy Głównej Policji pokazują, że coraz więcej najmłodszych Polaków dokonuje prób samobójczych. W 2022 r. odnotowano ponad 2 tys. takich prób wśród osób do 18. roku życia. Eksperci alarmują, że młodzi ludzie czują się samotni, a nawet izolowani. Oprócz sytuacji domowej, na takie stany często wpływ ma również szkoła.

Z rozmów z uczniami wynika, że wiele szkół koncentruje się głównie na nauczaniu i wynikach maturalnych. Niestety, stara metoda „zakuj, zdaj i zapomnij” nadal funkcjonuje. Szkoły wyróżnione w rankingu Zwolnionych z Teorii szukają nowej drogi. Dzięki działaniu społecznemu młodzież z tych szkół nie tylko wzmacnia siebie, ale też uczy się reagować na szybko zmieniający świat i z łatwością odnajdzie się na rynku pracy – mówi Marcin Bruszewski, wiceprezes fundacji Zwolnieni z Teorii.

Przygotowanie młodych do wejścia na rynek pracy

Potwierdzają to pracodawcy, którzy szczególnie cenią pracowników kreatywnych i zwinnych w obliczu wielu czynników zewnętrznych, które dotykają społeczeństwo. Jak sytuację młodych na rynku pracy ocenia ekspertka? – Patrząc na rynek pracy widzimy, że wkracza na niego zupełnie nowa generacja pracowników. To młode, ambitne osoby, które wiedzą czego chcą, choć przyszło im stawiać pierwsze zawodowe kroki w niestabilnym i wymagającym środowisku. Dla pracodawców zawsze jednak ważne będą kompetencje, które uczestnicy olimpiady Zwolnieni z Teorii zdobywają dzięki realizacji swoich projektów społecznych. Umiejętność zarządzania czasem, komunikatywność, praca w grupie, autoprezentacja – to tylko jedne z wielu kompetencji uczniów, które sprawią, że w oczach rekruterów będą oni cennymi kandydatami, którzy mogą liczyć na większy wybór ofert zatrudnienia czy wyższe wynagrodzenie – mówi Aleksandra Skwarska, PR, CRS i Content Marketing Menedżerka w Pracuj.pl.

Jak powstaje ranking?

Ranking Szkół Zwolnieni z Teorii powstaje na podstawie wyników uczniów biorących udział od września do kwietnia w olimpiadzie Zwolnieni z Teorii. Zadaniem młodzieży jest organizowanie prawdziwych projektów społecznych zmieniających ich otoczenie i życie społeczności na lepsze. Jak mówią nauczyciele, wsparcie uczniów w ich własnych małych przedsięwzięciach stanowi wyzwanie. – Ten rok szkolny był łatwiejszy niż lata pandemiczne, młodzież miała wiele zapału do pracy i pomysłów, jednakże kryzys gospodarczy w Polsce pokazał, że zbiórki charytatywne są cięższym elementem projektów społecznych, nie jest tak łatwo otrzymać wsparcie od partnerów ,czy kwest w szkole czy na ulicy. Młodzież cieszyła się, że realizujemy wszystko stacjonarnie, nie musimy łączyć się zdalnie, tylko spotykać się ze sobą, a przede wszystkim młodzież mogła spotykać się ze swoimi rówieśnikami i wspólnie realizować zamierzone cele projektowe – mówi dr Daniel Makus, nauczyciel z I Prywatnego LO w Szczecinie.

Z województwa zachodniopomorskiego aż 17 szkół znalazło się w rankingu, a konkretnie ze Szczecina, Szczecinka, Koszalina, Nowogardu i Gryfina. Najwyższe noty uzyskało I Prywatne Liceum Ogólnokształcące w Szczecinie (2 miejsce), II Liceum Ogólnokształcące im. Mieszka I w Szczecinie (11 miejsce) oraz I Liceum Ogólnokształcące im. ks. Elżbiety w Szczecinku (37 miejsce). Łącznie blisko 390 finalistów z regionu pracowało w zespołach realizując własne projekty społeczne.

Pełna lista Rankingu Szkół Zwolnieni z Teorii 2023 jest na stronie www.ranking.zwolnienizteorii.pl. Relacja z finału znajduje się na stronie Zwolnionych z Teorii w serwisie YouTube. Fundację Zwolnieni z Teorii wspierają m.in. Allegro, ING Bank Śląski, Grupa Pracuj i Google.org.

Foto: Archiwum

0 0 votes
Article Rating


Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments