Przeterminowane produkty, brudny sprzęt, brak płynów do dezynfekcji! Kontrola sanepidu nad morzem [RAPORT]

 

 

– Kontrole w tym roku są i będą prowadzone zarówno w zakresie stałych zagadnień Inspekcji Sanitarnej, jak i w zakresie przestrzegania ograniczeń wynikających ze stanu epidemii – informuje Małgorzata Kapłan, rzecznik prasowy WSSE w Szczecinie.

W ciągu jednego dnia w województwie zachodniopomorskim prowadzono akcję kontroli lokali gastronomicznych. Ogółem przeprowadzono 87 kontroli. W 46 lokalach nie stwierdzono nieprawidłowości. W pozostałych 41 stwierdzono nieprawidłowości i nałożono 30 mandatów na kwotę 9 400 złotych.

Mandaty wystawiane były m.in. za:
• Brak ręczników papierowych i środka do dezynfekcji rąk przy umywalce w pomieszczeniu w którym przygotowuje się posiłki
• Opakowania jednorazowe do sosów przechowywane na brudnym grzejniku w kuchni
• Przechowywanie opakowań jednorazowych do kontaktu z żywnością w przypadkowych miejscach
• Zapas surówek przechowywanych w pojemnikach po ogórkach
• Brudno utrzymane półki, regały, blaty; zły stan techniczny mebli, brudne, tłuste, zły stan techniczny obiektu
• Artykuły spożywcze (kapusta kiszona) przechowywana miejscu nasłonecznionym
• Nieokazanie bądź brak dokumentacji HACCP
• Brak orzeczeń do celów sanitarno-epidemiologicznych
• Przeterminowane produkty
• Brudny sprzęt produkcyjny
• Brak środków do mycia i dezynfekcji rąk przy umywalne w pomieszczeniu produkcyjnym

W pasie nadmorskim podczas jednodniowej akcji kontroli lokali gastronomicznych przeprowadzono 31 kontroli. Nieprawidłowości stwierdzono w 18 lokalach, w 13 nieprawidłowości nie stwierdzono. 2 obiekty działały bez zatwierdzenia działalności Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego.

Za stwierdzone nieprawidłowości wystawiono mandaty – 17 na kwotę 5 000 złotych, m.in. za:
• Brak badań do celów sanitarno – epidemiologicznych
• Brak warunków do mycia świeżych owoców
• Brak do wglądu aktualnego badania wody do spożycia
• W toalecie dla klientów brak bieżącej ciepłej wody
• Na blatach roboczych przetrzymywanie gotowych produktów i narzędzi roboczych
• Wprowadzanie do obrotu środki spożywcze po upływanie daty minimalnej trwałości/daty ważności
• W lodówkach brak segregacji produktów, razem trzymane surowe mięso i surówki gotowe do spożycia
• Mrożenie we własnym zakresie, bez oznakowania surowe mięso i to po obróbce termicznej, mrożenie gotowych gofrów
• Lody nieoznakowane w tym 3 kuwety rozmrożonych lodów (zostały wycofane z użytku)
• Duże ilości zamrożonego kruchego ciasta
• Brak środka dezynfekującego do powierzchni mających kontakt z żywnością
• Mrożenie artykułów pochodzenia zwierzęcego po upływie terminu przydatności do spożycia

W lokalach, w których stwierdzano nieprawidłowości wydawano decyzje o wycofaniu produktów z obrotu, zaplanowano kontrole sprawdzające, wszczynano postępowania administracyjne, a także kierowano wnioski o nałożenie kary.

0 0 votes
Article Rating


Subscribe
Powiadom o
guest

0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments