Policja ostrzega przed oszustwami na komunikatorze Whatsapp

Mieszkanka gminy Mielno padła ofiarą oszustów na platformie zakupowej. Przestępcy kontaktowali się ze sprzedającą, po czym rzekomo zainteresowani zakupem mebli, wysyłali linki za pośrednictwem komunikatora WHATSAPP. Sprzedająca kliknęła w link, wpisała dane a po chwili straciła pieniądze z konta.

 

 

Sprzedając rzeczy w Internecie trzeba zachować niezwykłą czujność. Przez nieuwagę oraz chęć szybkiej sprzedaży swoich rzeczy na portalach ogłoszeniowych, można stracić posiadane na koncie pieniądze.

Schemat oszustwa może wyglądać następująco:

  • ofiara wystawia przedmiot w serwisie ogłoszeniowym;
  • z ofiarą kontaktuje się oszust który informuje że jest zainteresowany zakupem przedmiotu, jest skłonny zapłacić więcej za kuriera czy ponad gabarytową przesyłkę;
  • kontakt z oszustem często przeniesiony jest do zewnętrznego komunikatora (na prośbę oszusta);
  • oszust wysyła link służący rzekomo do „odbioru płatności”, a w rzeczywistości jest to strona phishingowa, służąca do pobrania informacji o karcie płatniczej sprzedającego, wykonania transakcji lub połączenia jej z elektronicznym portfelem oszusta;
  • po kliknięciu w link otrzymany od oszusta i wejściu na podstawioną stronę ofiara widzi swój produkt oraz informację, że zapłata czeka. Przestępcy dla każdego sprzedającego przygotowują indywidualną stronę informacyjną, która uwiarygodnia całą historię;
  • ofiara jest przekonana że odwiedza stronę serwisu transakcyjnego oraz, że potwierdza odbiór zapłaty, a tymczasem potwierdza operację, której nie jest świadoma;
  • po potwierdzeniu operacji ofiara traci wszystkie pieniądze z konta.

Jak nie dać się oszukać?

  • nie zgadzaj się na przenoszenie rozmowy poza serwis transakcyjny;
  • nie zgadzaj się na metody przekazania środków których nie znasz, stosuj zasadę: pieniądze na koncie -> wysyłka przedmiotu;
  • zwracaj uwagę na adres strony, ważny jest każdy znak – często oszuści próbują zastępować kropki myślnikami lub literę “o” zerem;
  • nie podawaj kodu CVC/CVV Twojej karty płatniczej (istnieją od tego wyjątki ale nie w przypadku sprzedaży);
  • sprawdź czy korespondencja wygląda na autentyczną, czy jest napisana poprawną polszczyzną i nie zawiera literówek i innych błędów?
  • nie poddawaj się presji, oszust próbuje zmylić Ciebie poprzez nadawanie tempa, chce kupić szybko, za większą kwotę, nie chce abyś kontaktował się ze wsparciem technicznym serwisu aukcyjnego lub bankiem
  • jeśli czujesz że coś jest nie tak z transakcją to może właśnie jesteś oszukiwany, przerwij transakcję!

 

Foto: Archiwum

0 0 votes
Article Rating


guest
0 komentarzy
Inline Feedbacks
View all comments