Kołobrzeskie Koncerty Kameralne online

Regionalne Centrum Kultury w Kołobrzegu im. Z. Herberta zaprasza na Kołobrzeskie Koncerty Kameralne. Koncert “Beethoven i klasycy wiedeńscy” w wykonaniu zespołu Baltic Neopolis Virtuosi.

 

 

 

Premiera 11.12.2020, godz.18.00, dostępna na kanale youtube.pl (Regionalne Centrum Kultury) oraz https://www.facebook.com/rck.kolobrzeg.eu/

 

„Beethoven i klasycy wiedeńscy”

W prezentowanym w internecie koncercie świętować będziemy przede wszystkim wielki jubileusz 250-lecia Urodzin Ludwiga van Beethovena. Znajdą się w nim dzieła trzech gigantów muzyki klasycyzmu, tych którzy z Jubilatem określani są mianem „Klasyków wiedeńskich”. Utwory Ludwiga van Beethovena, Josepha Haydna i Wolfganga Amadeusza Mozarta, sąsiadują ze sobą w historii literatury muzycznej. VII Symfonia – późny, jeden z ostatnich utworów Beethovena, wydaje się w tym kontekście symbolicznym drogowskazem, wskazującym muzyce nowy kierunek.

Program:

J. Haydn – Kwartet smyczkowy “Emperor” C-dur Op. 76, No. 3

W.A.Mozart – Eine kleine Nachtmusik KV 525 nr.13

L. Van Beethoven – Kwartet smyczkowy “Serioso” f-moll op.95 nr.11

Artyści:

Baltic Neopolis Virtuosi:

Sławomira Wilga – skrzypce

Nela Zaforemska – skrzypce

Alicja Guściora – altówka

Cecylia Stanecka – wiolonczela

Sławomira Wilga
Sławomira Wilga swoją przygodę ze skrzypcami rozpoczęła w wieku 7 lat w OSM w Bytomiu. W br. ukończyła z wyróżnieniem Akademię Muzyczną im. G. i K. Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Łukasza Błaszczyka a obecnie jest jego asystentką. Jest laureatką czołowych nagród na konkursach skrzypcowych i kameralnych o randze międzynarodowej, m.in. I Nagroda na I Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. Karola Szymanowskiego w Katowicach, Grand Prix w Music Festival & Masterclass w Pile, I Nagroda na I Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym im. G. Bacewicz w Łodzi, II Nagroda na Międzynarodowym Konkursie Skrzypcowym Luigi Zanuccoli we Włoszech oraz III Nagroda z Izabelą Wilgą w tym samym konkursie w kategorii kameralnej, III Nagroda na XI Międzynarodowym Konkursie Muzycznym im. M.Spisaka w Dąbrowie Górniczej, I Nagroda na IV Międzynarodowym Turnieju Kameralnym w Bydgoszczy, II Nagroda oraz Wyróżnienie w XIX Międzynarodowym Konkursie Muzyki Kameralnej w Łodzi oraz wiele innych. Występuje w krajach Europy, Azji oraz Afryki jako solistka i kameralistka. Spełnia się doskonale również jako muzyk orkiestrowy, często w roli koncertmistrza, m.in. podczas International Youth Orchestra Lutosławski, Chamber Festival w Stellenbosch w Afryce czy już od kilku lat w orkiestrze smyczkowej Primuz, zwycięzcy tegorocznego konkursu orkiestr smyczkowych w Bydgoszczy. Współpracuje również z orkiestrami Baltic Neopolis Orchestra oraz Polish Soloist String Orchestra.  Jako solistka wielokrotnie współpracowała z orkiestrami w Polsce i za granicą (m.in. z NOSPRem, Sinfoniettą Cracovią, Cameratą Bydgostiensis, Filharmonią Łódzką, Śląską, Filharmonią Zabrzańską, Filharmonią Kaliską, Państwową Młodzieżową Orkiestrą Symfoniczną, Orkiestrą Akademii Muzycznej w Łodzi, z norweską orkiestrą kameralną Telemark, orkiestrą smyczkową Primuz, Uncover Soloist oraz wiele innych).  Jest także stypendystką i laureatką nagród różnych instytucji i organizacji za wybitne osiągnięcia m.in. Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Fundacji YAMAHA, Davey Prize, otrzymała również Nagrodę Rektora Akademii Muzycznej w Krakowie oraz Dyplom Primuz in Artibus dla najlepszych absolwentów.

Nela Zaforemska
Absolwentka Akademii Muzycznej im. Grażyny i Kiejstuta Bacewiczów w Łodzi w klasie prof. Łukasza Błaszczyka i dr Dominiki Przech. Pierwsze doświadczenia sceniczne zbierała jako uczennica OSM II stopnia im. Henryka Wieniawskiego w Łodzi wraz z orkiestrą “Łódzkie Smyczki”, z którą występowała w wielu krajach Europy i USA. Zamiłowanie do kameralistyki od początku wyznaczało ścieżki jej muzycznego rozwoju, czego przykładem było założenie w 2010r. pierwszego kwartetu smyczkowego, z którym praca zaowocowała kilkoma nagrodami na ogólnopolskich konkursach. Uczestniczyczyła w wielu projektach i festiwalach muzycznych, m.in. Orkiestra Czterech Kultur, Wschód Piękna, Musica Moderna, Slot Art Festival, Bielska Zadymka Jazzowa. Współpracowała z Teatrami przy spektaklach takich jak m.in. “Cabaret” z muzyką Johna Kandera w Teatrze im. Jana Kochanowskiego w Radomiu czy “Umrzeć z Tesknoty” z muzyką klezmerską w Teatrze im. Stefana Jaracza w Łodzi. Brała udział w trasach koncertowych z muzyką musicalową A.L.Webbera i rockową Royal Symphony Orchestra/The Bohemians z przebojami grupy Queen. Od 2012 roku współtworzy orkiestrę smyczkową Primuz, z którą realizuje wyjatkowo ciekawe projekty muzyczne oraz ma okazje współpracować z wybitnymi artystami, takimi jak m.in. Olga Pasiecznik, Kevin Kenner, Krzesimir Dębski, Lars-Eric ter Jung, Fredrik Sjölin, Wiesław Prządka. Od 2016 roku jest członkiem Orkiestry Teatru Wielkiego w Łodzi. Występowała również gościnnie z orkiestrą Filharmonii Łódzkiej, Radomską Orkiestrą Kameralną, Polish Cameratą, Hollyłódzką Orkiestrą Filmową. We wrześniu 2020 rozpoczęła staż artystyczny w Baltic Neopolis Orchestra.

Alicja Guściora
Urodziła się w 1994 roku w Toruniu. W 2013 roku ukończyła Ogólnokształcącą Szkołę Muzyczną im. Karola Szymanowskiego w Toruniu w grze na altówce. W latach szkolnych występowała jako solistka z Toruńską Orkiestrą Symfoniczną. W roku 2018 ukończyła studia magisterskie z wyróżnieniem w klasie altówki dr hab. Ewy Guzowskiej na Akademii Muzycznej im. I. J. Paderewskiego w Poznaniu. Do jej ostatnich sukcesów należą: I nagroda w kategorii zespoły kameralne na Międzynarodowym Konkursie „Danubia Talents“ w Vac na Węgrzech oraz 2 nagroda w kategorii instrumenty smyczkowe na tymże konkursie (2018), III miejsce na konkursie zespołów kameralnych w Bydgoszczy (2017), wyróżnienie na III Przeglądzie Altowiolowym w Krakowie (2017), 2 miejsce na I Międzyuczelnianym konkursie na altówkę solo w Gdańsku (2017) oraz 2 nagroda na IV Przeglądzie Altowiolowym w Krakowie (2018). W 2018 roku była uczestnikiem projektu orkiestrowego „I, Culture Orchestra“. W tym samym roku została stażystką orkiestry kameralnej „Baltic Neopolis Orchestra“. W 2019 roku uczestniczyła w kursie „Szczecin Classic“ gdzie występowała jako kameralistka z m.in. prof. Bartłomieja Niziołem, Tomaszem Tomaszewskim oraz Andriyem Viytovichem. Obecnie pracuje w Polskiej Orkiestrze Iuventus im. Jerzego Semkowa w Warszawie. W 2019 roku była uczestniczką „Letniej Akademii Muzyki“ odbywającej się w Europejskim Centrum Muzyki im. Krzysztofa Pendereckiego z udziałem muzyków Berliner Philkarmoniker. Wielokrotnie grała z akademicką Kameralną Orkiestrą Smyczkową pod kierownictwem prof. Bartosza Bryły, Jakuba Haufy (Sinfonia Varsowia), Jarosława Żołnierczyka (Orkiestra Kameralna Polskiego Radia Amadeus) czy Marcina Suszyckiego (Filharmonia Poznańska). Koncertowała wraz z Orkiestrą „Collegium F“ pod dyrekcją maestro Marcina Sompolińskiego. Wraz z akademicką „Kameralną Orkiestrą Smyczkową” nagrała płytę z dziełami Krzysztofa Pendereckiego oraz Piotra Czajkowskiego (Wydawnictwo Dux). Występowała również na festiwalach muzyki współczesnej: Neofonia (Poznań, 2015), Poznańska Wiosna Muzyczna (2016, 2017, 2018), Usedomer Musik Festival (2019) czy Young Euro Classic (2019). Na Festiwalu Music Festival & Master Class w Pile występowała z orkiestrą smyczkową prowadzoną przez Denisa Severina. Brała udział w kursach mistrzowskich prowadzonych przez: prof. Wiesława Rekuckiego, prof. Hansa Joachima Greinera (UdK Berlin), prof. Andrę Darzins, prof. Vladimira Bukaca, Maxima Rysanova, Janusza Pisarskiego.

Cecylia Stanecka
Wiolonczelistka wykonująca repertuar klasyczny, od renesansu po muzykę najnowszą. Jest także entuzjastką jazzu, realizując się również na tym polu, będąc członkiem zespołów jazzowych. Gościła na wielu europejskich estradach. Spośród nich wymienić można Zürcher Hochschule der Künste, Hochschule der Künste Bern, University of Music Franz Liszt w Weimarze, Salę Kolumnową Związków w Moskwie, Filharmonię Narodową, Teatr Wielki – Operę Narodową, Teatr Nowy w Warszawie, Europejskie Centrum Muzyki Krzysztofa Pendereckiego. Uzyskała szereg nagród i wyróżnień podczas międzynarodowych i ogólnopolskich konkursów. Jest laureatką między innymi Międzynarodowego Konkursu Wiolonczelowego w Liezen, Andreas Stein Wettbewerb w Augsburgu, Ogólnopolskiego Turnieju Wiolonczelowego w Warszawie, I Ogólnopolskiego Konkursu Wiolonczelowego im. L. Boccheriniego w Zamościu. Cecylia Stanecka współtworzy kwartet smyczkowy wraz z uznanymi warszawskimi muzykami – Dagną Sadkowską (Kwartludium), Aleksandrą Bugaj (Leopoldinum) oraz Jakubem Fiebigiem (IAM). Zespół ten, we współpracy z Teatrem Nowym w Warszawie organizuje m.in. cykl koncertów dla dzieci – Dzika Klasyka. Cecylia Stanecka jest także członkiem prężnie działającego zespołu Raffa Quartet. Artystka współpracuje z Orkiestrą Sinfonia Varsovia, Baltic Youth Philharmony, Pan European Philharmony, Open Mind Orchestra, Jungen Münchner Philharmonie oraz Baltic Neopolis Orchestra. W 2014 rozpoczęła stałą współpracę z Orkiestrą Opery Nova w Bydgoszczy jako muzyk solista. W 2019 została koncertmistrzem Toruńskiej Orkiestry Symfonicznej, a obecnie jest członkiem Orkiestry Symfonicznej Filharmonii Pomorskiej w Bydgoszczy. Nieustanna chęć poszerzania swych horyzontów zaowocowała ukończeniem przez Cecylię Stanecką Podyplomowych Studiów Menedżerskich dla Twórców, Artystów i Animatorów Kultury na Uniwersytecie Warszawskim.
Cecylia Stanecka jest absolwentką Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie, Leopold Mozart Zentrum przy Universität Augsburg oraz Hochschule der Künste Bern. Kształciła się pod kierunkiem wybitnych profesorów wiolonczeli m.in. Juliusa Bergera, Arto Norasa, Ivana Monighettiego, Louise Hopkins, Briana Franklina (viola da gamba), Tomasza Strahla, Kazimierza Michalika, Romana Jabłońskiego oraz Andrzeja Bauera.
W 2019 otrzymała tytuł doktora sztuki w Akademii Muzycznej im. F. Nowowiejskiego w Bydgoszczy, gdzie również wykłada.

 

Źródło.: RCK Kołobrzeg



Komentarze

avatar